Erőfeszítéseket tesz a Fidesz és persze a kormány, hogy megpróbálja a 2010 előtti kormányokra kenni, de legalább is megosztani a közoktatás mostani válságának okait. Elolvastuk a tanárok követeléseit és kiderült: minden számonkért bűnt 2010 után követtek el, abban a nyolc évben ellenben számos előremutató változás történt, amelyet ez a rezsim visszafordított.
A tüntetések sikere kapcsán is egyre bátrabb tanárok követelései cáfolják Orbánék kommunikációját. Nézzük a tényeket:
1. Túlzott központosítás:
A tiltakozók követelik: az iskolák kapják vissza önálló gazdálkodási jogukat, szűnjön meg a KLIK, Kistérségi társulások, önkormányzatok kapják vissza fenntartási jogosultságukat.
Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-korszak: Önálló gazdálkodás, tantestületi autonómia, az iskolaigazgatók széles körű szakmai és felügyeleti jogköre, egységes, önkormányzati fenntartás
Orbán-korszak: Teljes állami centralizáció, az iskolai autonómia megszüntetése, igazgatók végrehajtóvá való lefokozása
2. Egymással nem koherens változtatások (érettségi):
A tiltakozók követelik: A jövőben csak olyan oktatással-neveléssel kapcsolatos reform léphessen életbe –kizárólag felmenő rendszerben, gyakorló pedagógusok bevonásával, szakemberek által kidolgozva –,amelyet kellő alapossággal megterveztek, előkészítettek, hatásait tesztelték. A érettségi vizsgák változásai nem érinthetik a tanulókat hátrányosan, nem érinthetik a már 2 évvel ezelőtt befejezett tantárgyak követelményeit -– mindenkinek legyen joga a tanultak alapján letenni az érettségi vizsgát!
A Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-korszak: Minden változást - komoly szakmai vitákkal - szigorúan felmenőrendszerben, hosszú felkészülési idővel vezettek be. A kétszintű érettségi viszgaszabályzata 8 (!), a vizsgák követelményrendszere 4 évvel az első ilyen típusú vizsgák előtt jelent meg, amit egy évvel el is halasztottak a megfelelő felkészülési idő érdekében.
Orbán-korszak: Az új érettségi szabályok 2016. január 23-án jelentek meg, és már az 2016-os érettségire is vonatkoznak. A mindennapos testnevelést is egyeztetés és felkészülési lehetőség nélkül indították be.
3. Nemzeti Alaptanterv
A tiltakozók követelik: A NAT túl sok lexikális adatot tartalmaz, a diákok heti óraszámát csökkenteni kell - ma többet dolgoznak, mint a felnőttek munkaideje. A tankötelezettséget emeljék vissza 18 évre. Legyen újra szabad tankönyvválasztás.
Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-korszak: Kompetenciaalapú NAT-ot vezettek be, csökkentették a gyerekek kötelező óraszámát, 18 éves korig tartott a tankötelezettség, szabad tankönyvválasztás működőtt
Orbán-korszak: Magas kötelező óraszámok, kötelező délutáni benntartózkodás, 16 éves korig tartó tankötelezettség, a szakiskola lerövidítése. Megszüntette a szabad tankönyvválasztást , rosszminőségű állami tankönyveket erőltet az iskolákra.
4. Adminisztráció kontra tanítás
A tiltakozók követelik: A pedagógus nem adminisztrátor. A megnövekedett bürokrácia, a minősítési rendszer hibás bevezetése és eltúlzott feladatrendszere nem eredményez jobb minőséget az oktatásban, teremt viszont szakmai ésbérfeszültséget, elvonja a pedagógus erejét és figyelmét az oktató-nevelő munkától (és nem mellékesen sajátcsaládjától is). Nincs lehetőség továbbképzésre.
A Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-korszak: Jelentős összegeket költött uniós és hazai forrásokból a pedagógusoktovábbképzésére. Ugyanakkor 2010-ben a Bajnai kormány - a világválság miatt - ideiglenesen felfüggesztette apedagógusok továbbképzési normatíváját. A pedagógusok a végzettség és a szolgálati idő alapján, kiszámíthatóan, a közalkalmazotti bértábla alapján kapták a fizetésemelést. A minőségi bérezésre 2008 után nem volt forrás.
Az Orbán-korszak: Az új életpálya modell sokszorosára növelte a pedagógusok adminisztratív terheit. A szakmai jellegű továbbképzések lényegében megszűntek. Évtizedek óta kiválóan és eredményesen oktató, szűkebb-tágabb környezetükben elismert tanárokat Pedagógus 1-be sorolt be. Az úgynevezett mestertanárok gyakorlatilag eltávolodnak saját diákjaiktól.
5. Pedagógusbér:
A tiltakozók követelik: Nem valósult meg a több lépcsőben ígért béremelés. Az iskolákban vannak nem pedagógus alkalmazottak is: Kérik, hogy az oktatást segítő dolgozók bérét azonnali hatállyal rendezzék! A bizalmatlanságot sugalló „kötelező benttartózkodási időt” és a túlórák ingyenességét el kell törölni!
Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-korszak: 2002-ben egy lépésben átlagosan 50%-al nőtt a pedagógusok bére. 2008-ig a pedagógus bérek az inflációval emelkedtek. A 13. havi bért a Bajnai-kabinet vette el a világválság miatt. A kötelező óraszámokat nem emelte jelentősen a kormányzat.
Orbán-korszak: Az új törvény megemelte a kötelező óraszámokat, és emellett elrendelte a teljes munkaidő iskolában való töltését, és ennek az időkeretnek felatatokkal való kitöltését. Az órákra való felkészülés és atöbbletadminisztáció jó része a pedagógusok szabadidejében történik. A nem pedagógus alkalmazottak bére eljelentéktelenedett.
6. Egyeztetés hiánya
A tiltakozók követelik: Nincs terepe a vitáknak, nincs oktatási kerekasztal. Minden döntés a fejük felett történik.
Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-korszak: Folyamatosan működött a Közoktatási Érdekegyeztető Tanács és az Országos Köznevelési Tanács , ahol részt vettek a különböző szakmai szervezetek, szakszervezetek, diák és szülői szervezetek és a fenntartók képviselői.
Orbán-korszak: A kormány felszámolta az érdemi szociális párbeszédet, csak az általa kiválasztott szervezettekkel egyeztet.
Ez tehát a valóság. Csak hogy mindenki értse és ne hagyja magát félrevezetni.